Op de vroege ochtend van 28 juni 1969 valt de politie de Stonewall Inn binnen om mensen te arresteren. Dat politie LHBT+ bezoekers intimideert, arresteert en hun bars sluit, komt veel vaker voor. Maar Stonewall-gangers zijn het nu zat. Deze keer laten ze zich niet intimideren. Deze avond en de avonden erna komen bekend te staan als de Stonewall-rellen. De Stonewall-rellen worden nog altijd gezien als het startblok van LHBT+ emancipatie, in zowel de VS als daarbuiten. Daarom kijkt Expreszo op het vijftigjarige jubileum terug naar deze belangrijke geschiedenis, en naar de delen ervan die je niet moet vergeten.*
*Veel van de hieronder genoemde wetten en organisaties betroffen expliciet alleen homoseksualiteit en zo noem ik het ook, maar dat kan als een overkoepelende term worden gelezen in deze tekst. Over bi+, non-binaire en trans-identiteiten was in deze tijd weinig officieel bekend, en deze werden over het algemeen als een soort subcategorie van homoseksualiteit beschouwd.
De jaren voor Stonewall
Sinds Stonewall is er in de VS, maar ook in Nederland, onwijs veel veranderd op het gebied van LHBT+ rechten. We staan er niet altijd meer bij stil dat zoveel daden, van seks en liefde tot aan gender-expressie, niet zo lang geleden nog strafbaar waren. In het midden van de vorige eeuw was er in de VS geen enkele wet die LHBT+ beschermde tegen discriminatie. Integendeel, de wet probeerde deze groep op alle manieren in te perken. Dit ging van een verbod op in het openbaar dansen met iemand van hetzelfde geslacht, tot aan het verbieden van vrijwillige seks in je eigen huis. Als je betrapt werd op “homoseksuele activiteiten”, kon je je sociale leven gedag zeggen. Van familie tot baan en sportclub, het was vrij zeker dat je er niet meer welkom zou zijn.
De jaren 50 waren een dieptepunt in de LHBT+ vervolging. Aangespoord door senator Joseph McCarthy zochten paranoïde Amerikanen in het midden van de Koude Oorlog naar landverraders. Langs de ‘Red Scare’ (rood verwijst naar de kleur van het communisme) liep een homofobe zijroute: de Lavender Scare. Homoseksualiteit werd er aan de haren bijgetrokken: homo’s zouden proberen de regering te infiltreren, makkelijk te chanteren zijn, en dus een gevaar voor de Amerikaanse samenleving vormen. Hierna werden rond de 5000 overheidsambtenaren publiekelijk uit de kast getrapt en ontslagen. McCarthy’s beschuldigingstactieken wakkerden een actieve anti-homohouding aan en dwongen mensen nog meer hun ware identiteit in het dagelijks leven geheim te houden.
Mattachine Society
Naderhand kreeg de groep het verwijt conservatief te zijn. Ze zouden teveel de confrontatie schuwen en alleen opkomen voor homoseksuele mannen die al relatief goed in het maatschappelijke ideaalbeeld (mannelijk en wit) passen. Maar de conformerende houding van de Mattachines moet wel in context geplaatst worden: er is op maatschappelijk gebied veel veranderd tussen hun hoogtijdagen en Stonewall, en hun inmiddels soft-ogende verzet had ook veel risico’s.
Stonewall Inn
Veel andere LHBT+ hebben niet de illusie dat leven naar de norm iets oplost, of niet de optie om het te proberen. De enige plekken waar die mensen openlijk zichzelf kunnen zijn, zijn gay bars. Gay bars in New York zijn in de jaren 60 in de handen van de maffia. Huh? Ja. LHBT+ zijn immers volgens de wet crimineel, en waar criminaliteit is, vind je maffia. De Stonewall Inn en andere tenten worden gerund door deze bendes. Het is geen romantisch plaatje: de maffia gebruikt de bars om illegale diensten en producten te leveren, maar ook om rijkere LHBT+ bezoekers af te persen. Dit gebeurt onder de dreiging dat hun seksualiteit bekend wordt gemaakt.
Desondanks is de Stonewall Inn een relatief veilige haven voor heel veel queer mensen. De maffia heeft genoeg geld om politieagenten om te kopen, en beschermt daarmee niet alleen hun eigen handeltje, maar ook tot op zekere hoogte de bezoekers. Er worden deals gemaakt met agenten, zodat deze van tevoren doorgeven wanneer ze Stonewall Inn binnen willen vallen. Op die manier kunnen zowel bezoekers als illegale middelen meestal op tijd weg komen.
De rellen
Politie-invallen in gay bars waren niks bijzonders. Het betrof grotendeels intimidatie-tactieken. Bezoekers moesten zich identificeren, werden in elkaar geslagen, en als ze kleding droegen die niet “gepast” was voor hun geslacht werden ze gearresteerd. Dat was immers illegaal. De mensen waren dit wel gewend, maar toch verliep deze nacht anders dan de andere.
Daarnaast was het een kwestie van de laatste druppel. New Yorkse LHBT+ stonden met hun rug tegen de muur, nadat op last van de autoriteiten bar na bar werd gesloten. Dat nu ook Stonewall Inn daaraan ten prooi viel, schoot veel bezoekers in het verkeerde keelgat. De mensen die hier kwamen, hadden vaak niks anders. Ze waren dakloos, arm, of pasten op geen enkele wijze in het strakke maatschappelijke keurslijf dat voor ze was uitgetekend. Vaak ging het om niet witte, niet genderconforme en/of trans mensen die alleen in Stonewall Inn en vergelijkbare bars geaccepteerd werden.
Bij deze mensen, die al hun hele leven hadden moeten dealen met onrecht in de ergste vorm en wiens figuurlijke huizen keer op keer werden afgepakt, knapte iets. Er volgde handgemeen met de politie, er werd met stenen en later ook met Molotovcocktails gegooid. De circa 2000 demonstranten die zich verzamelden konden zelfs niet worden tegengehouden door de Mobiele Eenheid. Het signaal was duidelijk. Er was een grens overschreden en er was geen weg meer terug.
Sleutelfiguren rondom Stonewall: DeLarverie, Johnson, Rivera en Griffin-Gracy
Hoewel er nooit zekerheid is gekomen over wie zich als allereerst verzette tegen de politie, zijn er een paar sleutelrollen die benoemd moeten worden. Volgens ooggetuigen was de eerste die in actie kwam tegen de politie een butch, hoogstwaarschijnlijk Stormé DeLarverie, een bekende bi-raciale revueartiest en drag king. Ze liet zich niet arresteren en probeerde te ontkomen, tot de politie haar tegen haar hoofd sloeg met een wapenstok. Ze stompte hem terug. DeLarverie heeft het incident met de agent bevestigd, hoewel ze altijd heeft ontkend de aanvoerder te zijn geweest.
LHBT+ in de periode na Stonewall
Hoewel Stonewall niet geromantiseerd moet worden (het waren nachten vol geweld waarbij een hoop activisten gewond raakten) was het een startsignaal. Historicus en homorechtenactivist Martin Duberman laat weten dat de Stonewell-rellen onvermijdelijk waren. Sociale verandering hing in de late jaren 60 de lucht. Rond dezelfde tijd werden grote stappen gezet op het gebied van feminisme en de Civil Rights Movement. Mensen willen geen tweederangsburgers meer zijn.
De Stonewall-rellen zetten een enorme vaart achter de homo-emancipatie. In de nadagen van Stonewall wordt The Gay Liberation Front opgericht. En bij de G.L.F., zo wordt gezegd, ligt de oorsprong van homo-emancipatie in de VS. Het is afgelopen met het stille activisme.
Na Stonewall gebeurt alles voor het eerst openlijk, en het gaat in een sneltreinvaart. De G.L.F. is een organisatie vol diversiteit, met mensen die een plek willen in de maatschappij zonder te hoeven inleveren. Ook LHBT+ die geen brave doorsneeburgers zijn, hebben recht op gelijkheid en respect.
Het heeft effect. Eén voor één beginnen staten hun anti-sodomiewetten, die “tegennatuurlijke seksuele handelingen” verbieden, in te trekken (maar pas in 2003 worden deze wetten onconstitutioneel verklaard). Andere belangrijke mijlpalen zijn:
- 1970: De eerste grote mars, voorloper van de Pride, wordt gehouden in New York. Mensen die erbij betrokken waren, zien het als de eerste echte viering van LHBT+ zijn. Tot dit moment bestond hun leven uit aanpassen en verbergen, nu is de boodschap ‘wij mogen trots zijn op wie we zijn.’ De mars is grotendeels georganiseerd door de biseksuele activist Brenda Howard. Vergelijkbare marsen vinden plaats in Los Angeles, Chicago, San Francisco.
- 1973: Homoseksualiteit wordt geschrapt als mentale stoornis uit het Amerikaanse – en internationaal gebruikte – psychiatrische handboek DSM.
- 1984: Eerste Amerikaanse staat erkent wettelijk relaties tussen partners van hetzelfde geslacht.
Amerika: een repressieve koers?
Toch is niet alles nu koek-en-ei. Tot op de dag van vandaag zijn LHBT+ rechten in de VS geen vanzelfsprekendheid. Integendeel, de VS houdt een conservatieve koers aan. De regering van Trump heeft meerdere progressieve LHBT+ regelingen uit Obama’s periode, met name op het gebied van transrechten, weer ingetrokken. Daarbij is een nieuwe regel voorgesteld die discriminatie op basis van seksuele- of genderidentiteit door de zorgverzekering zou toestaan. De hoognodige extra bescherming voor trans mensen in daklozenopvang is geschrapt. Ook worden kinderen van gay stellen die via een draagmoeder in het buitenland worden geboren niet meer automatisch erkend als staatsburger. En een regeling die trans scholieren op scholen recht gaf tot dezelfde faciliteiten als cisgender leeftijdsgenoten, is ingetrokken, en zo gaat de lijst maar door. Het is daarom extra belangrijk om vandaag stil te staan bij de strijd, die precies vijftig jaar geleden het startsein was voor LHBT+ burgers om een gelijke behandeling te eisen. Want er is nog een lange weg te gaan, zowel in de VS als daarbuiten.
Vergeet dit jaar dus niet, tijdens de Prides en tentoonstellingen die in het teken van Stonewall staan, waaruit Stonewall is ontstaan. Zoals voorvechter Miss Major zegt: “Ze maken wel een groot ding van dat jubileum, maar ze weten niet meer waar Pride voor staat. Bij het gecommercialiseerde evenement wat je nu hebt, denken mensen nauwelijks nog aan de oorsprong. De Stonewall-rellen zijn voor mij geen gelukkige herinnering. Het was hels.”
Ter ere van:
Wanda Alston
Gilbert Baker
James Baldwin
Melvin “Mel” Boozer
Michael Callen
Stormé DeLarverie
Paula L. Ettelbrick
Leslie Feinberg
Barbara Gittings
Keith Haring
E. Lynn Harris
Henry “Harry” Hay, Jr.
Diana Hemingway
Essex Hemphill
Brenda Howard
C. Wayne Hussey
Marsha P. Johnson
June Jordan
Christine Jorgensen
Franklin Edward “Frank” Kameny
Alfred Charles Kinsey
Kiyoshi Kuromiya
Crystal LaBeija
Christopher Lee
Audre Lorde
Jeanne Sobelson Manford
Dorothy Louise Taliaferro “Del” Martin
Leonard Philip Matlovich
Harvey Milk’
Jeffrey Montgomery
Pat Parker
Chuck Renslow
Adrienne Rich
Sylvia Rivera
Craig Rodwell
Vito Russo
Bayard Rustin
José Julio Sarria
Matthew Wayne Shepard
Randy Shilts
Barbra Casbar Siperstein
Lou Sullivan
Dr. Virginia Uribe
Bruce Raymond Voeller
Patricia Nell Warren
Janet Weinberg
Edith “Edie” Windsor
Soni Wolf
Pedro Zamora
En alle andere activisten die zich wereldwijd en onder alle omstandigheden hebben ingezet voor de emancipatie van LHBT+
Over de auteur(s)
Laurie
Laurie interesseert zich in lezen en digitale cultuur. Ze werkt bij een uitgeverij en is bezig met het halen van een Master.