Still Été 85
Still 'Été 85'

Recensie Été 85: Haal de vakantieliefde in die je misliep door corona

Heb je je vakantie over moeten slaan vanwege corona en ben je dus ook je vakantieliefde misgelopen? Niet getreurd, want Été 85 van François Ozon zorgt gegarandeerd voor vlinders in je buik. Het verhaal draait om de zestienjarige Alexis (Félix Lefebvre), ook wel Alex genoemd, die tijdens een boottochtje kapseist. Dan wordt hij aan de haak geslagen door de avontuurlijke David (Benjamin Voisin) die hem redt.

Als je bekend bent met Franćois Ozon weet je dat zijn films vaak camp elementen bevatten en gevoel voor drama hebben. Zo ook Été 85. Waar Ozon echter soms zijn doel voorbij schoot, vertelt hij het verhaal hier met precies de juiste hoeveelheid flair. Daarnaast is het duidelijk dat hij alles niet te serieus neemt. Direct met de eerste scène wordt de toon gezet. Daarin vertelt Alexis dat de dood hem fascineert en kijkt hij recht in de camera terwijl hij de kijker aanraadt een andere film te kijken als die daar niet tegen kan.

Hoewel je direct weet dat David de film niet overleeft, voeren energie en levenslust de boventoon. Het liefst zou ik direct mijn eigen garderobe inruilen voor de hippe jaren tachtig stijl. Ook de soundtrack met heerlijke nummers uit die tijd draagt een behoorlijk steentje bij aan de sfeer. Denk aan ‘In Between Days’ van The Cure. (Fun fact: Ozon mocht dit nummer alleen gebruiken als hij zijn originele titel Été 84 aanpaste naar 85, omdat het nummer toen pas uitkwam). En laten we zeggen dat je nooit meer hetzelfde naar ‘Sailing’ van Rod Stewart zal luisteren. Ook de originele score is goed en weet zowel de lichtvoetige zomersfeer te pakken als een zekere spanning te creëren.

Een zomerliefde kan natuurlijk niet overtuigend zijn als de acteurs in kwestie geen chemie hebben. Gelukkig zetten nieuwkomers Lefebvre en Voisin hun personages tot in de puntjes uitgewerkt neer. Lefebvre is een herkenbare tiener. Zijn onschuldige enthousiasme van een eerste verliefdheid en een wat egocentrische, theatrale voice-over waarin hij vertelt over de romance vullen elkaar perfect aan. Voisin heeft een perfecte dosis bravoure als David. Hoewel je hem vooral ziet als de ideale jongen die hij volgens Alexis is, vang je soms een glimp op van zijn donkerdere kanten.

Ozon bewerkte zelf het boek Je moet dansen op mijn graf van Aidan Chambers tot filmscript. Hij heeft oog voor de details die de personages nog meer tot leven brengen. Zo speelt David met iets wat eruitziet als een stiletto, maar eigenlijk een uitklapbare kam is. Dat past perfect bij zijn daredevil houding, die ook alleen dat is: een houding. Daarnaast is het script goed doortimmerd: kleine opmerkingen krijgen later in de film betekenis. Bijvoorbeeld wanneer Alex niet weet welke kleding hem staat en David grapt dat hij hem wel voor zich kan zien in een jurk. Ik ga niet verklappen hoe dit later precies terugkomt, maar memorabel is het zeker.

Uiteindelijk ben je waarschijnlijk zo van de personages, en vooral van Alex, gaan houden, dat de film zonder dat je het doorhebt onder je huid kruipt. Want hoewel de film als geheel totaal niet depressief is, weet hij precies de juiste snaren te raken. Dit alles culmineert in een prachtige scène waar Alex alle emoties eruit gooit die hij in zijn tumultueuze zomer heeft opgespaard.

Benieuwd geworden? Vanaf morgen is de film in de bioscoop te zien (net als El Príncipe, die redacteur Hans besprak). Op zoek naar meer filmtips? Lees dan mijn ‘To binge or not to binge‘-rubriek.

Jacoline

Jacoline

Waarom iedereen het boek Pageboy moet lezen

Pageboy is een authentieke biografie waarin Elliot Page de lezer meeneemt in zijn reis naar worden wie hij is. De pijnlijke waarheid die veel trans personen moeten doorstaan wordt scherp beschreven.

Column

Hete Thee Met Rocher: We worden gebruikt

In de rubriek ‘Hete Thee Met Rocher’ bespreekt hoofdredacteur Rocher elke maand een ander onderwerp. Deze maand schrijft hij over hoe de LHBT+-gemeenschap gebruikt wordt voor agenda’s die allesbehalve henzelf betreft.

Lees verder »