De Finishlijn: Drag Race Holland Review – Aflevering 6

Welkom bij De Finishlijn! De wekelijkse rubriek van Expreszo.nl waar de redactie het nieuwste seizoen van Drag Race Holland bespreekt. De redactie kijkt naar de verschillende challenges, de prestaties van de deelnemers en welke queens elke week de finishlijn halen en welke niet. Deze week blikt Esther terug op de dramatische shenanigans uit de zesde aflevering. Let op: deze review bevat spoilers.

Een nieuwe dag in de werkroom

Na het vertrek van The Countess de dag ervoor wordt aan tafel besproken wie men denkt dat er die week naar huis gaat. Tabitha, als enige persoon zonder badge, wordt genoemd. Vanessa noemt echter Vivaldi. Volgens haar is die nog veel te jong en ze kan niet tegen Vivaldi’s houding. Het argument dat queens te jong zijn om het goed te doen in drag race, vind ik zelf een beetje achterhaald. We hebben al heel vaak het tegendeel bewezen zien worden, bijvoorbeeld bij Aquaria in seizoen 10 en Violet Chachki in seizoen 7. Vanessa’s scherpe woorden over Vivaldi zijn echter het zoveelste teken van een spanning tussen de twee die al in eerdere afleveringen naar voren is gekomen. Gaan we hier eindelijk de ontploffing van zien?

Coffee, men & ‘spill the tea’

Maar eerst, de mini challenge! It’s raining men: voor de mini challenge lopen 16 mannen van de Pit Crew de werkroom binnen in een strak onderbroekje. De queens gaan een memoryspel spelen met gaymojis die op de kont van de Pit Crew staan. Ondanks de afleiding wint My Little Puny met 5 matches de challenge en krijgt hierdoor als voordeel dat ze als eerste een rol mag claimen voor de maxi challenge. 

Koffie, koffie, koffiemeid

Voor de maxi challenge gaan de queens hun eigen versie van Koffietijd presenteren. Uitdagingen hierbij zijn niet alleen acteren en improviseren, maar ook het werken met een autocue. Catherine Keyl, de nederlandse ‘queen of daytime television’ zal ze hierbij begeleiden. Tijdens de rolverdeling ontstaat al wat conflict wanneer Tabitha twee keer dezelfde rol wil als iemand anders. Deze staat ze beide keren af. Gaat het nemen van het rolletje wat niemand wilde hebben haar problemen opleveren?

Tijdens de challenge hebben My Little Puny en Keta Minaj, die co-hosts zijn, een goede synergy. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en versterken elkaar zonder te overschaduwen. Tabitha worstelt even met de autocue en articulatie, maar heeft leuke improvisatie met Vivaldi en weet veel te maken van een klein rolletje. Vanessa lijkt hetzelfde zweverige type dat ze ook in voorgaande acting challenges speelde. En Vivaldi heeft weer dezelfde tieten. Al met al lijkt Catherine Keyl het niet erg naar haar zin te hebben. Zo is er een shot waarin ze haar horloge checkt, zich mogelijk afvragend of ze al naar huis mag. 

Eigenlijk worstel ik al meerdere episodes met de acting challenges. Ik vind ze nooit echt heel grappig, zoals ik dat bij andere edities van Drag Race wel vind, en naar mijn idee ligt dit niet aan de queens. Zij doen hun best om iets te maken van de rollen die ze gegeven worden, maar de scripts vallen gewoon enorm tegen. Er zitten weinig goede grappen in. Het gros van de humor is gebaseerd op pussyjokes en hoe een grote slet een personage wel niet is. Ik denk niet dat het toeval was dat na de Rusical van vorige week de drie zusjes in de bottom zaten, maar dat de rollen ongelijk geschreven waren. 

Stommerik

Na de maxi challenge gaat het goed fout. Tijdens de challenge viel Vanessa’s tulband af en door de problemen die ze heeft met haar haarlijn werd ze hier heel onzeker van. In backstage footage die wij normaal gesproken niet te zien krijgen, is te zien hoe zij bij andere queens rondvraagt of ze vonden dat de challenge goed ging. In een voice over onthult Vivaldi dat ze dit na eigenlijk elke challenge doet. 

“Ga je dat nu tegen iedereen zeggen?” vraagt Vivaldi. Vanessa vraagt terug, “Stoort je dat misschien?”, waarop Vivaldi simpelweg “Ja” antwoord. Vanuit daar escaleert het.

Wanneer Vanessa terug de werkroom in komt, probeert Tabitha te bemiddelen. Vivaldi spreekt Vanessa aan op haar onzekerheden en hypocrisie. Vanessa spreekt Vivaldi aan op haar arrogante en respectloze houding. Na een felle woordenwisseling onthult Vanessa een geheim te weten over Vivaldi: ze heeft al weken een telefoon in haar hotelkamer. Wat de andere queens van deze hele discussie vinden, wordt niet duidelijk. Over het bezit van de telefoon zijn ze echter duidelijk niet blij. 

Het zit mij echter vooral dwars dat de manier waarop Vanessa deze discussie voert ontzettend naar is. Ze laat Vivaldi niet uitpraten of ook maar iets terugzeggen en scheldt haar bovendien uit voor flikker. Als je respect van iemand wil, moet je dat ook kunnen geven, ongeacht van diens leeftijd. Ik weet niet waar haar agressieve houding vandaan komt, maar ik hoop dat dit een one-time thing is. Meerdere queens hebben haar bij gesprekjes in Review met Sederginne al genoemd als meest shady persoon van het seizoen. 

Zoals iedereen leef ik voor de drama in Drag Race, maar dit vond ik vooral gewoon onprettig om naar te kijken. Vivaldi lijkt oprecht niet goed in de groep te liggen en wij als kijkers kunnen ook zien dat ze een zekere attitude heeft. Maar zoals Vivaldi zelf ook zegt, als men haar arrogant vindt, moeten ze dat tegen haar zeggen. Daarnaast hebben we vaker gezien in Drag Race dat sommige deelnemers niet goed met elkaar overweg kunnen. Dat hoeft geen probleem te zijn voor het deelnemen aan de competitie. Bovendien, als Vanessa de kennis over de telefoon al langer heeft en er problemen mee heeft (wat ze blijkbaar heeft), had ze dat naar mijn mening eerder aan de productie moeten vertellen. In plaats van het als een soort blackmail boven Vivaldi’s hoofd te houden en op zo’n moment eruit te gooien.

Opposites attract

Ondanks de heftige discussie van de dag ervoor, moet men zich de volgende dag gewoon weer voorbereiden op de runway. De werkroom-entree skit voelt hierbij een beetje ongemakkelijk. Er heerst duidelijk spanning tussen de queens, die Tabitha probeert te breken.

Het thema van de runway is ‘Opposites Attract’, wat inhoudt dat de queens twee looks doen doen tegengestelden van elkaar zijn. Tabitha’s looks zijn ‘Wedding to a funeral’. Dit vind ik een leuk concept, maar zoals eigenlijk al haar eerdere looks is het gewoon te simpel. De jury merkt ook dat een zekere twijfel bij Tabitha op de runways: moet ze nou comedy doen of juist niet? Ook ik mis een bepaalde dedication tot het een of het ander bij haar runways. Ik zou haar het liefst of full on comedy of volledig mooi een runway willen zien lopen. 

Vanessa’s looks gaan over de tegenstelling tussen dood en leven. Ze vertelt hierbij dat ze zelf overwogen heeft zelfmoord te plegen, maar dat ze nu juist weer vol in het leven staat, zoals ze ons al een paar weken achter elkaar vertelt. Wanneer Carlo opmerkt dat hij een wimper miste bij de eerste look, reageert ze dat doden geen wimpers hebben. Drag Queens hebben die echter wel Vanessa. Doden hebben ook geen facepaint, pruiken en een jurk, en die draag je toch ook?

Vivaldi’s look is ‘Cupido and Cupidon’t’ en gaat over haar moeilijke relatie met de liefde. Merol is superfan. Ik vind echter het thema een beetje afgezaagd en de proporties van de Cupidon’t outfit een beetje vreemd: het deed me een beetje denken aan een geupgrade versie van de Evil Queen look van Roem Service in het eerste seizoen.

Keta Minaj heeft looks gebaseerd op Yin en Yang. Hoewel de looks op het eerste gezicht wat simpel lijken, blijken het reveals te zijn waarbij de zwarte look wit wordt en de witte look zwart. Dit verrassende element maakt deze outfits tot de beste van deze runway.

My Little Puny gebruikt de tegenstelling Love and Hate. Ook dit thema vind ik nogal afgezaagd en de looks zijn niet heel bijzonder. Al met al vond ik deze runway vergeleken met eerdere weken nogal tegenvallen. Mag ik The Countess in haar Monster look terug please?

Vivaldi, vertel

Natuurlijk moet de kwestie van de telefoon op het main stage besproken worden met de juryleden. Fred geeft Vivaldi de kans om het op te biechten en zij biedt haar excuses aan. Al klonken de excuses niet heel gemeend. Fred lijkt oprecht even niet te weten wat hij ermee aan moet, omdat hij Vivaldi wel een fantastische queen vind. Hij vraagt de andere queens om advies, waarop vrijwel iedereen uitspreekt dat het oneerlijk is, de regels overtreed en ze gediskwalificeerd moet worden.

Na het overleg (en een ontzettend ongemakkelijk untucked moment) besluit Fred dat Keta Minaj deze week de winnaar is en Vivaldi met Tabitha in de lipsync for your life eindigt. Op dit moment realiseer ik mij dat er eigenlijk heel weinig jury feedback is geweest op de acting challenge. Ik had niet het idee dat Tabitha het slechtste was in de acting challenge, slechts dat haar runway tegenviel. Wordt dit seizoen alles grotendeels bepaald door de runway?

Lekker met de meiden, meiden, meiden

De lipsync deze week is op het nummer Lekker met de Meiden van gastjurylid Merol. Eindelijk hebben we een nederlandstalig nummer op Drag Race Holland, en wat een goed nummer! Tijdens de lipsync hebben Tabitha en Vivaldi leuke interacties met elkaar. Tabitha gaat meer voor de comedy en trekt zo ongeveer haar halve drag inclusief schoenen uit om goed te kunnen bewegen. Vivaldi’s bitchy attitude past perfect bij het nummer (hoe geweldig had dit nummer bij The Countess gepast?) en ze doet wat stunts. Naar mijn idee was de lipsync vrij gelijk: beide queens bewogen goed en trokken leuke gezichten. Uiteindelijk beslist Fred dat Vivaldi net wat beter was, wat betekent dat Tabitha deze week naar huis gaat.

Hee camera, ik ben het, Tabitha

Ik zal toegeven dat ik in het begin niet echt iets gaf om Tabitha. Door de weken heen ben ik haar echter steeds leuker gaan vinden. Haar can-do attitude en positieve houding maakte dat ze eigenlijk alle challenges wel prima deed en vooral hele leuke voice overs gaf. Ook kwam het over alsof ze een goede sfeer in de groep bracht. Ik vraag me af hoe die gaat zijn na haar vertrek. Al met al heb ik het gevoel dat ze nooit echt haar volle potential heeft bereikt in deze show en ik had graag meer van haar gezien. Het helpt hierbij niet dat het deze week eigenlijk helemaal niet op een eliminatie had moeten aankomen.

#Vivalsspelen

Voor mij en andere kijkers was de ruzie tussen Vanessa en Vivaldi niet de enige drama deze episode. Door Vivaldi een kans te geven in de race te blijven en niet te diskwalificeren voor wat eigenlijk gewoon contractbreuk is, laat Fred zien geen respect te hebben voor de regels van de show en de andere queens. Dit is de meest kwalijke van de dubieuze keuzes die de productie de afgelopen weken gemaakt heeft. Drag Race Holland staat er al langer ook onder internationale kijkers al om bekend dat ze overgeproduceerd zijn, rigged zijn en favorieten spelen. Zo hadden ze The Countess eigenlijk in haar eerste lipsync al naar huis moeten sturen. En had AbbyOMG vorig seizoen volgens velen helemaal niet in de finale moeten staan. Dit zien we nu bij Vivaldi: ze was een front runner van deze competitie. De beslissing om haar niet naar huis te sturen, geeft het gevoel dat er niet gejureerd wordt op prestatie maar op reputatie. Dit is een groot nadeel van de toch kleine Nederlandse drag scene. Het voelt vaker in de show alsof de queens beoordeeld worden op wat de jury weet dat ze zouden kunnen laten zien, in plaats van wat ze op dat moment in de show laten zien.

Op meerdere vlakken wordt het steeds duidelijker dat de productiekwaliteit van de show dramatisch gekelderd is. De geluidskwaliteit is slecht en ongebalanceerd. De belichting klopt vaak niet. De editing voelt rushed, is op veel plekken vrij raar en lijdt onder het Wie Is De Mol effect: je kan zien wie er die week naar huis gaat aan de hand van hoe vaak ze in beeld of voice overs naar voren komen. Daarnaast hebben we deze aflevering door de drama tussen Vivaldi en Vanessa en de manier waarop deze in beeld gebracht is van de andere queens vrij weinig kunnen zien, met name van My Little Puny en Keta Minaj.

Na het kijken moest ik deze aflevering even laten bezinken. De drama vond ik naar en de manier waarop het afgehandeld werd enorm raar. Wat betreft de queens: Vanessa heeft mijn beeld van haar verpest. Vivaldi had gediskwalificeerd moeten worden. Tabitha is helaas naar huis. My Little Puny is nog steeds fijn. En na deze aflevering ben ik meer dan ooit een Keta Minaj stan. Maar beste Drag Race Holland: get your shit together please.

Over de auteur(s)

Es

Es

Es (hen/hun) is hoofd Beeld en Socials bij Expreszo. Afgestudeerd in zowel Communicatie & Multimedia Design als Film & Photographic Studies is Es geïnteresseerd in alles wat met media te maken heeft, zeker als het lekker queer en/of geeky is.

Schrijf mee

Wil jij helpen met het creëren van leuke content voor en door LHBT+? Bekijk hieronder onze vacatures.

Voorbinddiscours

Gastredacteur Laurie schrijft over het imago van de voorbinddildo nu en hoe dat door de eeuwen heen is veranderd.

Opinie

Pinkwashing en Tel Aviv Pride

Pinkwashing, het zogenaamd verdedigen van queer-rechten puur en alleen om anderen ervan te beschuldigen niet ‘progressief’ te zijn, om dingen te verbloemen of om zelf beter

Lees verder »