Still 'El Príncipe'

Recensie El Príncipe: De prins van de gevangenis

El Príncipe won afgelopen jaar de Queer Lion, de prijs voor de beste LHBT+-film  op het filmfestival van Venetië. De film is gebaseerd op een obscure Chileense homo-erotische Roman uit de jaren ‘70 van Mario Cruz. Jaime (Juan Carlos Maldonado) pleegt een moord in een bar, midden op de dansvloer. Vervolgens komt hij in de gevangenis terecht. Daar komt hij onder de hoede van ‘the stallion’ (Alfredo Castro), de leider van het gevangenisblok.

In zijn opzienbarende feature debuut El Príncipe (The Prince) begint regisseur Sebastián Muñoz bij het einde. Opmerkelijk hierbij is dat er geen overlap is tussen de eerste en de laatste scene. Iets wat je bij films die met een flash forward beginnen vaak ziet. In plaats daarvan sluit de eerste scène naadloos aan op de laatste. Muñoz creëert hiermee een eindeloze cyclus, een mooie parallel met het verhaal dat zelf een eindeloze cyclus beschrijft.  

Door gelijk de moord te tonen hoef je je als kijker niet af te vragen waarvoor Jaime in de gevangenis zit. Het verwijdert ook de noodzaak voor een clichématige scène waarin gevangenen aan elkaar vragen ‘waarvoor zit jij hier?’ gevolgd door een geforceerd gesprek over hoe je dat niet hoort te vragen in de gevangenis.

Dat wil niet zeggen dat er geen clichés te bekennen zijn in de film. Het heeft een oorlog tussen gevangenisbendes, vrienden die vijanden worden, vijanden die vrienden worden, en natuurlijk is er ook genoeg seks. Seksualiteit is een van de belangrijkste thema’s in de film. Er zijn weinig films die seks tonen zoals Muñoz dat doet. Ten eerste wordt de seks zeer expliciet in beeld gebracht. Maar de seksscènes laten ook een breed scala aan emoties zien. Van verdriet en onmacht tot manie en overweldigende lust, allemaal worden ze even treffend in beeld gebracht.

De film bevat sowieso een groot aantal mooie beelden, zoals een scène waar een groep gevangenen dicht op elkaar danst. De camera kijkt op ze neer en we zien dan de beklemmende mensenmassa van waaruit Jaime omhoog kijkt en naar adem snakt. Niet alleen de beelden zijn mooi,  de ‘prins’ vindt zichzelf ook een plaatje. “Niet zo lang in de spiegel kijken, je bent al mooi genoeg,” grapt ‘the stallion’ en ik kan hem geen ongelijk geven. We horen Jaime zich later in voice-over afvragen wat mensen het mooist aan hem zullen vinden. Maldonado ziet er niet alleen goed uit, hij zet ook een goede acteerprestatie neer. We zien Jaime transformeren van een ernstig verwarde jongen, naar een kille, zelfingenomen man. Castro, die ‘the stallion’ speelt, laat een minstens even indrukwekkende acteerprestatie zien die je het verhaal echt doet geloven. 

El Príncipe is een film waar je naartoe gaat voor de mooie beelden en krachtige scènes. Zoek je een film met een gecompliceerd verhaal vol verraad, intrige en plottwists dan ben je helaas niet aan het juiste adres. Ben je vooral geïnteresseerd in een esthetisch sterke film? Eentje die je een erotische kijk geeft in het gevangenisleven die in ieder geval meer raakvlak heeft met de realiteit dan PornHub? Dan is een tripje naar de bios zeker de moeite waard.   

Vanaf 3 september kun je El Príncipe in de bioscoop en op Picl zien. Kan je niet wachten, dan kan je vandaag in Cinecenter in Amsterdam de film al zien. Op 1 september is er een voorpremière in de Rotterdamse bioscoop Lantarenvenster. Op zoek naar meer filmtips? Check Jacolines maandelijkse To binge or not to binge rubriek.

Over de auteur(s)

Foto van Hans

Hans

Schrijf mee

Wil jij helpen met het creëren van leuke content voor en door LHBT+? Bekijk hieronder onze vacatures.

Inclusief maar niet toegankelijk

Voor hoe inclusief de queer community is en zich ook uit naar de buitenwereld, is niet iedereen welkom. De meeste offline en online plekken voor

Coming-out: na 10 jaar reflecteren

Ook 10 jaar na zijn coming-out laat deze Dylan nog inzien op welke manieren hij verschilt van zijn omgeving en hoe hij dit kan overbruggen.