De Finishlijn: Drag Race Holland Review – Aflevering 2

Welkom bij De Finishlijn! De wekelijkse rubriek van Expreszo.nl waar de redactie het nieuwste seizoen van Drag Race Holland bespreekt. De redactie kijkt naar de verschillende challenges, de prestaties van de deelnemers en welke queens de wekelijkse finishlijn halen en welke niet. Deze week blikt redacteur Thom terug op de shenanigans uit de tweede aflevering. Let op: deze review bevat spoilers.

Terug in de Werk Room

Met het weinig verrassende vertrek van Juicy Kutoure strijden nog negen queens om de titel van Next Dutch Drag Superstar. De tweede aflevering start met de terugkeer van de overgebleven queens in de Werk Room, waar ze een inspirerend afscheidsbericht van Juicy op de spiegel aantreffen: ‘Niet vergeten: poseren teef’. Reggy B, die vorige week de lip sync won en daardoor nipt ontsnapte aan eliminatie, bekent dat ze niet had verwacht dat ze al zo vroeg in het seizoen op het hakblok zou liggen. Toch heeft de lip sync haar een trap onder haar reet gegeven. Ze is vastberaden om niet meer te lipsyncen. Ondertussen steekt Vanessa van Cartier Reggy nog wat moederlijk advies toe, overigens niet zonder shade: ‘Inderdaad, er zijn meiden die mooiere kostuums hebben, maar jij hebt daarvoor gekozen. Jij bent hier om aan de wereld te laten zien wie Reggy is. Who cares about the others darling?

Plat gefiets(t)

De eerste mini challenge van dit seizoen is een klassieker: de fotoshoot. Ditmaal moeten de queens poseren, terwijl ze op een goudgespoten fiets door de polder crossen. Ondertussen steekt er een venijnige storm op; de windmachine gaat aan en er worden bakken met water geleegd boven de fotomodellen. De queens grijpen deze erbarmelijke omstandigheden aan om flink wat seksgrappen te maken. Of ze niet mogen fietsen zonder zadel, dat de stortbui hen herinnert aan een bukake of blowjob, etc. etc. Het is allemaal even plat als het polderlandschap dat als decor fungeert. Zo plat dat je je afvraagt waarom er niemand eens een leuke grap maakt over Helga van Leur, Buienradar of oant moarn!

Glamping couture

Zowel in het eerste seizoen als in de eerste aflevering van dit tweede seizoen spelen de runway looks een belangrijkere rol dan in de Amerikaanse editie van Drag Race. In deze aflevering is dat niet anders, want de maxi challenge draait om het ontwerpen van een outfit. En niet zomaar een outfit, maar eentje gemaakt van campingvoorwerpen. Het thema is namelijk glamping couture. Tentstokken, hangmatten, opblaaskrokodillen, citronellakaarsen, je kunt het zo gek niet bedenken of het ligt op de materialenstapel. Alleen de badmintonnende pitcrewmembers mogen niet in je outfit worden verwerkt. 

Geen naaisters

Al gauw blijkt dat zowel kamperen als zelf een outfit in elkaar zetten niet tot de hobbies behoren van deze queens. Alleen Vivaldi ontwerpt haar eigen kleren en is daardoor meteen the queen to beat. Ook The Countess, qua uiterlijk een liefdesbaby van drag queens Miss Fame, Katya en Sister Sister, heeft een streepje voor. Omdat zij de fotoshoot heeft gewonnen (ze liet als enige niet haar slipje zien tijdens de natgeregende fietstocht, chapeau!), mag zij net iets eerder haar spullen uitzoeken. En dat gaat nog niet van harte, want The Countess heeft een hekel aan goedkope materialen. Gelukkig heeft ze naar eigen zeggen en in tegenstelling tot haar medekandidaten wél goeie smaak.

Ontboezemingen

Ondanks hun beperkte vaardigheden gaan de queens vrolijk aan de slag. Tijdens het naaien zien we een openhartig gesprek tussen Reggy B en Ivy-Elyse Monroe. Hierin vertelt Reggy B over haar polydactylie, een aandoening waardoor ze bij haar geboorte meer of minder dan vijf vingers en tenen aan haar handen en voeten had. Op jonge leeftijd werd haar verteld dat ze met haar aandoening niet kon dansen. En hoewel ze de wereld wat het dansen betreft het tegendeel heeft bewezen, kan ze nog altijd geen pumps dragen. Dit openhartige gesprek vormt een welkome afwisseling en leert de kijkers bovendien over een aangeboren aandoening waar weinig mensen van hebben gehoord. 

‘Verwijfde’ jongens

De volgende ochtend moeten de queens weer vroeg uit de veren om zich voor te bereiden op hun runwaypresentatie. Maar voordat ze aan de slag gaan, wordt eerst unaniem besloten dat My Little Puny de trade of the season is. Een daaropvolgende opmerking van Vanessa valt niet zo lekker. Zij vraagt de groep of er ook iemand op ‘verwijfde’ jongens valt. Drag dinosaur Tabitha, die er in de vorige aflevering nog wat conservatieve ideeën op nahield, is nu terecht kritisch. ‘Daar gaan we weer,’ roept ze. Vervolgens hekelt ze het hokjesdenken waar zelfs de LHBTQIA+-gemeenschap zich schuldig aan maakt. Ook Reggy B is het daarmee eens, al struikelt ze eerst nog even flink over alle letters in die afkorting. 

Nog een hoop te leren

Als alle make-up is gezet en de oudere Tabitha en de jongere The Countess nog een aantal wijze adviezen met elkaar hebben gedeeld, is het tijd voor de runwayshow. Fred heet juryleden Soundos El Ahmadi, Carlo Boszhard en Marieke Samallo welkom. Voor wie het nog niet wist: dit seizoen wordt Freds make-up gedaan door de winnares van het eerste seizoen, Envy Peru. De zoektocht naar Freds look is in deze aflevering nog steeds volop bezig, want dit keer lijkt zijn gezicht sterk op dat van de Amerikaanse dragqueen Jan Sport. Daarnaast heeft haar bouwvallige jurk wel wat weg van een handvaardigheidsproject. Een flinke misser, helaas.

Runway looks

Dan is het tijd voor de met campingartikelen gefabriceerde looks. De kwaliteit van de outfits is, evenals vorige week, wisselend. Ivy-Elyse en Reggy B hebben zich er makkelijk vanaf gemaakt door jurken van slaapzakken te maken. Ook Tabitha ziet er niet spectaculair uit in haar parasol en piepkleine pruikje, al weet ze haar outfit tijdens de kritieken te verkopen met een smakelijk grapje. Keta Minaj, My Little Puny en Vanessa van Cartier vormen de middenmoot. Vivaldi en The Countess stelen daarentegen de show met hun gestructureerde, high fashion looks. Zij zijn nog in de running voor het veer-in-je-reet-zodat-je-concurrent-het-niet-vergeet-speldje.

We Love Masisi

In de review van vorige week liet Rocher zich al heel enthousiast uit over Love Masisi. Deze aflevering zien we hoe Masisi zich tijdens de naaichallenge afzondert en in haar eigen zone trekt. Prima natuurlijk, al merken de juryleden ook op de runway iets van die terughoudendheid. Masisi herkent zichzelf in die kritiek en vertelt in de Werk Room dat ze hard voor zichzelf kan zijn. Gedurende haar leven heeft ze regelmatig te horen gekregen dat ze bepaalde dingen niet kan, mede omdat ze het donkerste en het enige homoseksuele kind was in een interraciaal Haïtiaans gezin. De groep spreekt haar moed in en ik doe hetzelfde op afstand. Voor mij is ze met haar looks, humor en point of view by far de meest unieke queen in deze groep. En dat is nog eens extra knap in een jaar waarin zoveel Drag Race spin-offs zijn en haast iedere queen wel op een andere queen lijkt.  

Dag schat!

Uiteindelijk gaat het krokodillenensamble van The Countess er met de winst vandoor. Reggy B en Ivy-Elyse, de twee bottomqueens van vorige week, moeten het tegen elkaar opnemen in de lip sync. De vonken spatten er niet bepaald vanaf tijdens Don’t Leave Me This Way van Thelma Houston. En laat Fred je niets anders vertellen! Ivy-Elyse channelt de subtiele woede van het nummer in haar bewegingen, terwijl Reggy B haar cartwheels weer uit de kast trekt. Laatstgenoemde moet dan ook het veld ruimen. Bij haar vertrek vraagt ze of ze bij Fred haar factuur mag indienen voor deze gig. Dag schaaaaattt! 

Over de auteur(s)

Foto van Thom

Thom

Schrijf mee

Wil jij helpen met het creëren van leuke content voor en door LHBT+? Bekijk hieronder onze vacatures.

Inclusief maar niet toegankelijk

Voor hoe inclusief de queer community is en zich ook uit naar de buitenwereld, is niet iedereen welkom. De meeste offline en online plekken voor

Coming-out: na 10 jaar reflecteren

Ook 10 jaar na zijn coming-out laat deze Dylan nog inzien op welke manieren hij verschilt van zijn omgeving en hoe hij dit kan overbruggen.

Activiteiten

Recensie: Bar Buka

Het zat de afgelopen tijd niet erg mee voor de queer meiden onder ons. In 2017 sloot de laatste Amsterdamse vrouwenbar, Vivelavie, haar deuren, en

Lees verder »
Column

Ricky: Bindingsangst

Als het op daten aankomt verval ik elke keer weer in hetzelfde patroon. Ik was me daar helemaal niet bewust van totdat Sabrina, mijn bff4life,

Lees verder »