Welkom bij De Finishlijn! De wekelijkse rubriek van Expreszo.nl waar de redactie het nieuwste seizoen van Drag Race Holland bespreekt. De redactie kijkt naar de verschillende challenges, de prestaties van de deelnemers en welke queens elke week de finishlijn halen en welke niet. Deze week blikt redacteur Thom terug op de theatrale shenanigans uit de vierde aflevering. Let op: deze review bevat spoilers.
Take care of your inner Masisi’s
Na de vulgaire Snatch Game en beestachtige runway van vorige week zijn er nog zeven queens in de race. Terug in de Werk Room verzamelen zij zich om de spiegel om het lippenstiftbericht van de gesneuvelde Love Masisi te lezen. ‘Please take care of your inner Masisi’s, cause no one else will,’ luidt haar advies. De overgebleven queens berouwen haar vertrek, en wij ook. Tot onze grote teleurstelling werd Love Masisi vorige week het slachtoffer van haar eentonige Grace Jones-impressie en een nogal bedacht-aandoend narratief over haar eigen onzekerheid. Masisi was introverter dan de andere queens, maar zat dat haar inderdaad in de weg zoals Fred beweerde? Of was hier sprake van een door de productie gefabriceerde storyline, een verschijnsel waar ook andere spin-offs van de Drag Race franchise last van hebben? Hoe het ook zij, vanaf nu moeten we het doen zonder Love. Na wat shade richting de prestaties van Ivy-Elyse en de bouwvallige look van Tabitha is er bij de queens vooral veel euforie, trots en verbinding. Ze zijn blij en opgelucht dat ze het tot de vierde aflevering hebben geschopt.
The library is open!
Die euforie hangt ook de volgende ochtend nog in de lucht. Dansend stappen de queens de Werk Room in, waarna ze om de tafel plaatsnemen en de tussenstand opmaken. Vivaldi en The Countess doen het goed en hebben allebei één speld, maar Keta Minaj doet het nog beter. Ze heeft twee spelden op haar borst(en) en droomt alvast over een badpak gemaakt van veer-in-je-reet-zodat-je-concurrent-het-niet-vergeetspeldjes. De goede sfeer tussen de queens wordt echter al snel op de proef gesteld, want Fred laat een van de Pit Crew-hunks een toneelkijker bezorgen. En we weten allemaal wat dat betekent: de legendarische Reading Challenge! En daarvoor krijgt Fred een beetje hulp van de al even legendarische queen Dusty Gersanowitz. Zij adviseert de kandidaten goed vals te zijn, zelfs voor je meest geliefde zusters: ‘Haat dat wijf! Haat haar! Haat haar!’
Vanessa van Cartier mag het spits afbijten. In de vorige aflevering beklaagde zij zich over de nepheid van Vivaldi. Daar komt ze vandaag nog even op terug. ‘Je bent net een Picasso-schilderij,’ vertelt ze haar concurrente, ‘nice from far, but far from nice.’ Ook de andere kandidaten zien hun kans schoon om de competitie eens flink af te katten. De een is daar beter in dan de ander. Zo blijken Tabitha en The Countess geen al te sterke readers. Ivy-Elyse doet het een stuk beter en neemt Tabitha flink te grazen: ‘We weten dat je zo op een mocroboy duikt, maar ze eten toch geen varken?’
De Reading Challenge leert ons dit jaar het een en ander over de sekslevens van de queens. Na een matige read over haar gebrekkige rekenskills, vertelt The Countess Vivaldi dat ze die avond niet hoeft te rekenen op seks. Ook My Little Puny en Keta Minaj, die way back gaan, doen een boekje open over hun seksuele geschiedenis. Volgens My Little Puny lijkt Drag Race zelfs heel erg op hun relatie: zij is de top en Keta is nog altijd de bottom. Ondere andere deze read levert haar uiteindelijk de winst op.
Heksenstreken
Nu alle liefde en sisterhood met wat venijnige reads de wereld uit zijn geholpen, is het tijd voor de maxi challenge. De queens voeren deze week CindeRulla the Rusical op, een heus poldersprookje. Omdat My Little Puny de mini challenge heeft gewonnen, mag zij de rollen verdelen. De queens gaan in een cirkel zitten en nemen het script door. Op verzoek van Puny doen de dames auditie voor de rollen van hun voorkeur. Daarna hakt Puny de knopen door. Daarbij gaat ze niet helemaal mee in de wensen van haar medequeens. Ze geeft Tabitha en Vanessa hun droomrollen en doet de andere queens minder plezier met rollen waar ze niet om gevraagd hebben. Wat een heks is het toch.
Het leven is (g)een sprookje
Na de repetitie met Gerald en Damian zijn de queens zenuwachtig voor de grote show. In de Werk Room bereiden ze zich voor op het spektakel door elkaars wenkbrauwen af te scheren. Vanessa vertrouwt haar concurrente The Countess toe dat het plot van CindeRulla overeenkomsten vertoont met haar eigen verhaal. Als transgender vrouw heeft zij altijd moeten strijden voor haar plekje. Na haar operatie raakte ze veel van haar boekingen kwijt; haar opdrachtgevers zagen haar nu wel als vrouw, maar niet langer als volwaardige drag queen. Die periode was dusdanig zwaar voor Vanessa dat ze suïcidale gedachten kreeg. Maar ze gaf niet op en besloot haar geld te gaan verdienen met poetsen, evenals CindeRulla. En dat heeft haar geen windeieren gelegd, want vanavond speelt zij de hoofdrol in dit musicalsprookje.
Er was eens…
Dan is het tijd voor de Rusical. Fred, gekleed in een jas met de Progress Pride Flag, kondigt de gastjuryleden van deze week aan: Freek Bartels en Raven van Dorst, die nog even een rake grap maakt over diversiteitspotjes van bedrijven en omroepen. Daarna doven de lichten en kan de show beginnen. CindeRulla vertelt het verhaal van een optimistische schoonmaakster in het ingedutte Schubbekutteveen. Ze wordt aan de lopende band gepest door haar achterbakse stiefzusters en -moeder, maar weet zelfs tijdens het schrobben van een toiletpot de goede zin erin te houden. Op een dag geeft de steenrijke DJ Prins een fissa in Amsterdam om daar zijn droomvrouw te vinden. Dankzij een goedzakkerige fee en een jonko van Roodkapje kan ook CindeRulla naar het bal om met de prins te dansen. Vanaf daar volgt de musical het klassieke sprookje, totdat CindeRulla tijdens het passen van haar verloren muiltje beseft dat DJ Prins eigenlijk maar een lamzak is en dat Roodkapje, haar persoonlijke dealer, eigenlijk haar hart heeft gestolen. En ze leefden nog stoned en ongelukkig.
Statements on the runway
Voordat de queens horen wat de juryleden vonden van hun optredens in de Rusical, moeten ze eerst nog de runway aflopen. De categorie van vandaag: statements on the runway. De queens paraderen over de catwalk in outfits die iets te zeggen hebben. Hun outfits spreken zich onder meer uit tegen bodyshaming, Asian hate, ontbossing en stigma’s rondom verslaving en mentale gezondheid. Na alle catwalkloopjes nodigt Fred de queens uit om hun outfits en de gekozen statements toe te lichten. Als laatste voegt hij daar zelf ook nog een statement aan toe. Hij spreekt zich uit tegen homogenezing en roept de overheid op om dergelijke praktijken te verbieden. Amen sister!
Deze week krijgen alle queens commentaar van de jury te horen. Daarbij wordt opnieuw een afweging gemaakt tussen hun prestaties in de maxi challenge en hun outfits en de bijbehorende statements. My Little Puny en Tabitha zijn de uitblinkers van deze week. Zowel hun acteerprestaties als runwaylooks kunnen op lof van de jury rekenen. Uiteindelijk moet Tabitha het echter afleggen tegen Puny, die na de winst bij de mini challenge ook nog de maxi challenge meepakt. Haar dubbelrol in de Rusical en haar statement over haar vaders verslaving leveren haar een eerste speldje op en een cheque van €1000,- voor Loods 5.
Stiefzussenstrijd
Over Vanessa van Cartier, The Countess en Ivy-Elyse is de jury minder te spreken. Vanessa speelde de titelrol van CindeRulla te vlakjes en de andere twee queens krijgen zowel kritiek op hun acteerprestaties als hun runwaylooks. Hoewel er inderdaad een mismatch was tussen hun outfits en de bijbehorende statements, voelt de kritiek over hun performances niet geheel terecht. The Countess en Ivy-Elyse hadden, samen met Vivaldi, inderdaad de minst noemenswaardige rollen en spraken hun angst voor het niet kunnen opvallen al tijdens de rolverdeling uit. Hun stiefzussenrollen doen de twee queens uiteindelijk de das om, want zij moeten lipsyncen.
Helaas hoeven we ook deze week niet te rekenen op een echt Hollands lipsyncnummer. The Countess en Ivy-Elyse moeten het doen met Free Your Mind van En Vogue. The Countess heeft haar verleden mee. Zij heeft een speld, terwijl Ivy-Elyse er geen heeft en al voor de derde keer moet strijden voor haar plekje. Het lipsyncnummer is echter geknipt voor Ivy-Elyse. Terwijl The Countess ongemakkelijk over het podium rondstapt met haar zwierende strandjurk, geeft Ivy ons een degelijke rockshow. Ze headbangt, bespeelt een luchtgitaar en schaaft haar knieën open met een sliding. Als Fred na afloop vertelt dat hij zich vanwege de slechte prestaties tijdens de lipsync genoodzaakt ziet om te kijken naar track record, voelt dat niet helemaal eerlijk. The Countess mag blijven, omdat zij de betere kaarten heeft. Ondertussen was ze overduidelijk de zwakkere lipsyncer. Dat lijkt Fred trouwens ook in te zien, getuige het zalvende betoog dat hij na zijn keuze afsteekt tegenover The Countess en Ivy. Toch is het avontuur hiermee voorbij. Voor Ivy-Elyse dan, niet voor Fred en de andere queens.